سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همه زهد در دو کلمه از قرآن فراهم است : خداى سبحان فرماید « تا بر آنچه از دستتان رفته دریغ نخورید ، و بدانچه به شما رسیده شادمان مباشید . » و آن که بر گذشته دریغ نخورد و به آینده شادمان نباشد از دو سوى زهد گرفته است . [نهج البلاغه]


ارسال شده توسط محسن قومی در 88/9/14:: 7:19 عصر

سه‌شنبه هفته گذشته دادستان تهران در حاشیه مراسم معارفه سرپرست جدید دادسرای جرایم تصریح کرد: مطبوعات نسبت به همه آحاد کشور، حق ندارند توهین و اهانت کرده و یا افترا بزنند.

 

وی با تاکید مجدد بر اینکه "گسترش اخلاق و فضایل اخلاقی" از رسالت های مطبوعات است، گفت: در مورد برخی از مقامات، قانونگذار، صریحاً اسم آورده است همانند ماده 609 قانون مجازات اسلامی که بیان کرده، اهانت به مقامات رسمی مثل رییس‌جمهوری جرم است. بنابراین اهانت به این مقامات به سبب انجام وظیفه یا ناشی از وظیفه، جرم است.

دادستان تهران اظهار داشت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند در قوانین پیش بینی شده که اهانت به مقامات رسمی به خصوص روسای سه قوه مستوجب پیگیری قانونی خواهد بود.

در ادامه خبرنگاری از دادستان پرسید: با توجه به سیاستی که اعلام فرمودید، طرفداران آقای احمدی‌نژاد می‌گویند در سال‌های اخیر، برخی رسانه ها وی را در مقام رییس‌جمهوری تخریب کرده و به وی تهمت هایی زده اند. آیا در این زمینه پرونده ای تشکیل شده و دادستانی چه اقدامی در صورت ادامه این روند انجام خواهد داد؟

دادستان تهران پاسخ داد: در مورد برخی از این تخلفات، مسئولان مربوطه شکایت کرده اند که طبعاً این موارد در دادسرای کارکنان دولت مطرح است اما اگر تخریب‌هایی به شخص رییس‌جمهور ناشی از انجام وظیفه بوده باشد، مطمئنا چه در سایت ها باشد و چه در مطبوعات، دادستانی نه تنها در مورد وی بلکه در مورد روسای سایر قوا و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقدام می کند.

جعفری دولت آبادی اضافه کرد: اگر قانونگذاری در قوانین، دستگاه‌های خاصی را نیز نام برده باشد، مطمئنا ورود خواهیم کرد و در این باب هم اگر مطبوعات موارد خاصی را اعلام کنند، پیگیری خواهیم کرد.

اما دادستان تهران در حالی موضوع تخریب و اهانت نسبت به رئیس‌جمهور در برخی رسانه‌ها را با قید "اما" و "اگر" پاسخ داد که این مسئله طی 4 سال گذشته آن‌قدر آشکار بوده که برخلاف نظر خبرنگار پرسش‌کننده از دادستان، این فقط طرفداران رئیس‌جمهور نیستند که از فضای بی‌انصافی علیه وی و عدم برخورد گلایه می‌کنند بلکه ناظران سیاسی و منتقدان منصف نیز بارها نسبت به این مسئله اعتراض کرده‌اند. در این زمینه حتی رهبر انقلاب نیز به دفعات از این فضای تخریب و اهانت با تعابیری مانند لجن‌پراکنی علیه دولت، بی‌بند و باری علیه دولت و... یاد کرده‌اند. ایشان همچنین در نمازجمعه تاریخی خود در 29 خرداد سال جاری تأکید کردند:«صریح‌ترین اهانتها به رئیس جمهورِ قانونى کشور شد. حتى از دو سه ماه قبل از مناظرات هم این سخنرانى‏ها را براى من مى‏آوردند و من می‌دیدم یا گاهى مى‏شنیدم؛ تهمتهایى زدند، حرفهایى گفتند؛ به کى؟ به کسى که رئیس‌جمهور قانونى کشور است، متکى به آراء مردم است. نسبت‌هاى خلاف دادند، رئیس‌جمهور مملکت را که مورد اعتماد مردم است، به دروغ‏گویى متهم کردند! اینها خوب است؟ کارنامه‏هاى جعلى براى دولت درست کردند، اینجا آنجا پخش کردند، که ما که در جریان امور هستیم، مى‏بینیم می‌دانیم که اینها خلاف واقع است؛ فحاشى کردند؛ رئیس جمهور را خرافاتى، رمال، از این نسبت‏هاى خجالت‏آور دادند؛ اخلاق و قانون و انصاف را زیر پا گذاشتند.»

با این حال، فضای مورد اشاره رهبری نه تنها پس از انتخابات پایان نیافته بلکه تشدید نیز شده است و گویا عادی شدن این اهانت‌ها در اثر تکرار پرشمار آن‌ها آستانه حساسیت مسئولین قضایی در برخورد را نیز بالا برده است.

دادستان تهران در اظهارات خود خاطرنشان کرده است که چنانچه در زمینه تخریب مقامات، مطبوعات موردی را اعلام کنند، پیگیری خواهیم کرد. این در حالی است که نمونه‌های تخریب و اهانت به رئیس‌جمهور در سایت‌ها و روزنامه‌های جریان مخالف دولت آن‌قدر زیاد است که درخواست از مطبوعات برای نشان دادن آن‌ها، آن‌هم در شرایطی که به‌عنوان نمونه احضار مدیرعامل و خبرنگار خبرگزاری رسمی کشور ایرنا به‌دلیل کشف یک مقاله که در آن شائبه اهانت به رئیس قوه مقننه وجود داشته و ظرف کمتر از یک‌ساعت توسط مدیران همان خبرگزاری از روی خروجی حذف شده بوده، قدری عجیب به‌نظر می‌رسد.

با این حال، به‌منظور پاسخ به فراخوان دادستان تهران پیشنهاد می‌شود به‌طور اتفاقی صفحات سایت‌هایی مانند آینده و خبرآنلاین و روزنامه‌های همشهری و تهران امروز (ونه حتی رسانه‌های اپوزیسیون) مورد بررسی قرار گیرد. سایت آینده که انتساب خود را به مهدی هاشمی تکذیب می‌کند، انواع اهانت‌ها از دروغ‌گویی تا ضد ولایت فقیه بودن را به رئیس‌جمهور به‌صورت روزانه نسبت می‌دهد و آنچه را که از توهین‌ها در متن خبر نمی‌آورد، در کامنت‌های خود ادامه می‌دهد. البته در بخش کامنت‌های این سایت، اهانت و توهین منحصر به رئیس‌جمهور نیست و تاکنون بارها به رهبر انقلاب نیز تعرض شده است که ادامه این روند، نشانه عدم هرگونه تذکر یا برخورد با گردانندگان این سایت زیرزمینی است. نمونه‌های این رفتار سیاه‌نمایانه به اشکال دیگر در رسانه‌های نامبرده نیز قابل رصد است.

باید منتظر ماند و دید آیا وعده دادستان تهران در برخورد با عوامل اهانت و افراطیونی که گویا نان‌شان در توهین به مقامات ارشد کشور به‌ویژه عالی‌ترین مقام پس از رهبری است، محقق می‌شود یا دیوار احمدی‌نژاد مثل گذشته کوتاه‌تر از همه است؟