سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه دانش انسان افزون شود، بر ادبش افزوده و بیم وی از پرودگارش، دوچندان شود . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط محسن قومی در 88/8/21:: 10:34 عصر
*هزینه قطار هوایی قطعاً کمتر از مترو است

احمدی نژاد ادامه داد: هزینه قطار هوایی قطعاً کمتر از مترو است یعنی قابل اثبات است که به ازای هر نفر جابه‌جایی کمتر از نصف متروست و این بدان معناست که ما می‌توانیم از پول خود دو برابر استفاده کنیم. دو سال و نیم قبل با یکی از کشورهای اروپایی که سازنده سیستم‌های قطار است و جزو پیشرفته ترین‌هاست مذاکره کردیم و چهار شرکت ذی‌ربط این کشور با هم مجموعه‌ای را تشکیل و پیشنهاد دادند که قطار هوایی تهران را بسازند و خودشان بودجه آن را بیاورند و بعداً بگیرند، ما این موضوع را به مدیریت شهری تهران پیشنهاد دادیم و قرارداد آن نیز آماده است حتی گفتیم بودجه اش را دولت تأمین می‌کند و شما لازم نیست بودجه بدهید ولی باز این موضوع در همین حرف‌های حاشیه‌ای قرار گرفت، این در حالی بود که شورای شهرسازی و شورای عالی ترافیک نیز آن را تصویب کرد و ما هم گفتیم خودمان حاضریم جلو آمده و کار را انجام بدهیم.
وی افزود: وقتی خود بنده شهردار بودم در شورای شهر قطار هوایی تصویب شد و در این سیستم ما دو حلقه مرکزی و بیرونی داریم که مجموعاً 95 الی 96 کیلومتر می‌شود، این را می‌شود ظرف 2 الی 3 سال ساخت و در کنار آن مترو هم ساخته شود، واقعاً بین این 2 دعوایی نیست ولی خاصیت مترو همین است که مثلاً 1500 میلیارد تومان پول می‌دهیم اما الآن می‌بینید تونل داریم اما قطارش نیست، خب می‌شد تونل کمتر می‌ساختیم، قطارش را می‌خریدیم که هر قدر ساختیم مردم زود استفاده کنند، اینها بحث‌های فنی است و بحث‌های دعوایی نیست که یکی بیاید این را متهم کند و یکی هم دیگری را متهم کند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی این موضوعات را سیاسی می‌دانند گفت: سیاسی نیست، ما چه دعوایی داریم من خودم، فرزندم، همسرم و خانواده‌ام در این شهر زندگی می‌کنیم و در ترافیک هستیم، واقعاً ترافیک تهران مشکل است، اما آدم دلش می‌سوزد که راه حل دارد ولی به محض اینکه راه حلی ارائه می‌کنیم آن را در حرف‌های بسیار سطح پایین می‌اندازند.

*نمی‌خواهیم از پول مردم تهران برای مترو هزینه شود

احمدی نژاد افزود: ما نمی‌خواهیم از پول مردم تهران برای مترو هزینه شود چون مردم تهران گران‌ترین هزینه زندگی را می‌دهند. بخشی از مشکلات تهران مشکلات کشور است و چون مرکز سیاسی کشور اینجاست مردم تهران هزینه آن را می‌دهند به همین دلیل در دولت تصمیم گرفتیم که این هزینه حمل و نقل را از دوش مردم تهران برداریم.
وی با اشاره به دوران حضورش در شهرداری تهران گفت: وقتی شهردار تهران بودم خیلی تلاش کردم وامی بگیرم تا طرح مترو را جلو بیندازیم که به هر دلیل موفق نشدیم و رفتیم از خارج رقمی را گرفتیم که آخر دوره شهرداری‌ تقریباً محقق شد، اما در این دولت نهم ما هیچ محدودیتی نگذاشتیم؛ هر مدیر بانکی که از وام حرف زد، گفتیم فوری بدهید زیرا تهران چیزی نیست که بگوییم فقط آقای شهردار یا مترو مسئول است؛ هر کاری که هر کسی می‌تواند باید برای تهران انجام دهد، به همین دلیل من تصمیم گرفتم مدیریت مترو را به دولت برگردانم؛ بودجه آنرا هم خواهیم گذاشت و با همین بودجه خواهید دید که انشاء الله کارهای مترو انجام می‌شود و به سرعت جلو خواهد رفت، بالاخره، بنده خادم مردم، در کار ساختمانی بودم، ساختمان و راه ساخته‌ام و می|‌دانم چیست، بالاخره پشت بولدوزر و لودر هم نشسته و کار کردم، لودر و بولدوزر را هم می‌شناسم، مترو و کار ساختمانی را می‌شناسم.

*خود دولت مترو را با سرعت می‌سازد

رئیس جمهور با تاکید رب اینکه باید این بار را از روی دوش تهران برداریم گفت: تهران کارهای بسیاری دارد و خود فضای سبز و نظافت تهران کارهای زیادی است، بخشهای دیگری مانند مسکن، میراث فرهنگی، آب، برق و فاضلاب در تهران قابل واگذاری است و ما آمادگی داریم همه اینها را واگذار کنیم تا این مدیریت بخشی در تهران در اختیار شهردار محترم یا در اختیار شورای شهر، هماهنگ و متمرکز شود، اما مترو یک موضوع ویژه است، ما داریم پول می‌دهیم و از طرفی هم تحت فشار و متهم هستیم؛ چرا این کار را کنیم؟ خودمان با سرعت می‌سازیم، انشاء الله در اختیار مردم هم قرار می‌دهیم.
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سرانجام معتقدید مدیریت شهری باید در اختیار دولت باشد یا اینکه بر اساس رأی مردم شهردار انتخاب شود؟ چنانچه شهردار را هم بتوان با رأی مردم انتخاب کرد شاید دولت و شورای شهر بهتر بتواند پرسش کند، گفت: ما معتقدیم مدیریت شهری باید در اختیار مدیریت شهری باشد و در حال حاضر شورای شهر داریم و شهرداری هم داریم و باید شهرهای کشور را طبقه بندی کنیم، بعضی شهرها ممکن است بتوانند بخش مهمی از این مدیریت را در حال حاضر به عهده بگیرند؛ چراکه مدیریت هم هزینه و هم توان اجرایی و ساختار لازم دارد.

*دولت مترو را می‌سازد و به مدیریت شهری می‌دهد

وی افزود: بسیاری از شهرهای کشور توان پذیرش این را که بار بیشتری بر روی دوش بگیرد را ندارند و این شهرها عمدتاً با کمک دولت سرپا هستند و اگر بخواهیم هزینه‌های آنها را بالا ببریم به مردم فشار می‌آید، لزوماً مدیریت واحد شهری افزایش درآمد برای شهر نمی‌کند، چه بسا هزینه‌های شهر را بالا می‌برد؛ کما اینکه آن طوری که در قانون برنامه پیش بینی شده بود حتماً هزینه‌های شهر را بالا می‌برد، گر چه ما همیشه آمادگی داشتیم که این کار را انجام بدهیم و ما معتقدیم دولت باید به مسائل کلان‌تری برسد و مترو را که من گفتم از روی ناعلاجی است.
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا منظورتان این است که مترو را دولت بسازد و به مدیریت شهری واگذار کند؟ گفت: بله ما مترو را می‌سازیم و آنرا به مدیریت شهری می‌دهیم و ما نمی‌خواهیم آنرا مدیریت کنیم، این بحث‌ها در بخش‌های دیگری چون اتوبوسرانی هم هست؛ بالاخره در اتوبوسرانی الان باید ببینیم چند دستگاه اتوبوس داریم و چند نفر جابجا می‌شود.
احمدی نژاد ادامه داد: باید دید هر کدام از اتوبوس‌ها چند نفر را جابجا می‌کنند و در این خصوص یک شاخصی در دنیا وجود دارد و اگر متوسط این جابجایی پایین بیاید معنایش این است که ما از امکانات خوب استفاده نمی‌کنیم، بالاخره کف شاخص جابجایی 1000 نفر است.

*امروز خط ویژه‌ای در تهران داریم که مطلقا علمی نیست

احمدی نژاد در خصوص ساخت ناهمگون در تهران و گرفتاری‌های ان گفت: این مسائل وجود دارد و ما برای آن راه حل داریم و همه اینها راه حل شناخته شده دارد، خط ویژه یک راه حل است، خط ویژه یعنی فرصت را به اتوبوس دادن و حتی می‌توان همه چراغ‌ها را برای اتوبوس سبز کنیم و اینها شدنی است، ولی در جایی که خط ویژه می‌زنیم باید به بهبود جابجایی منجر شود نه اینکه هر خط ویژه ای درست است.
وی با اجتناب از ورورد به این گونه مباحث گفت: امروز خط ویژه‌ای در تهران داریم که مطلقا علمی نیست اما احداث شده و مردم چاره‌ای ندارند و می‌خواهند به کارشان برسند و در شهر تردد کنند ولی متوسط تاخیر افزایش یافته، در حالی که ما حمل و نقل عمومی می‌آوریم، خط ویژه می‌زنیم تا سرعت بالا برود و متوسط تاخیر پایین بیاید.
رئیس جمهور ادامه داد: همه مردم برای ما محترم هستند، ما می‌خواهیم متوسط تاخیر کل پایین بیاید یعنی هر کس در تهران جابه جا می‌شود با سرعت بیشتری جابه جا شود، ما می‌خواهیم ترجیحا آنهایی که با حمل و نقل عمومی جابه جا می‌شوند با سرعت بیشتری به مقصد خو.د برسند و کل ترافیک بهتر شود نه اینکه بگوئیم 10 درصد با سرعت 80 کیلومتر و 90 درصد با سرعت 2 کیلومتر در ساعت جابه جا شوند اینکه کاری علمی نیست؛ لذا باید رابطه آن را تنظیم کنیم، من از شورای شهر تهران بارها درخواست کردم که شما برای مدیریت واحد چه چیزی کم دارید؟ اگر نقص قانونی است بگوئید ما لایحه می‌دهیم و اگر مصوبه دولت لازم است اعلام کنید باز آن را هم رفع می‌کنیم.

*اصرار دارم خودم در جریان ترافیک باشم چرا که با مردم زندگی می‌کنم

احمدی نژاد در ادامه اظهار داشت: از مدیریت شهر تهران بارها خواسته‌ام که بگویند چه چیزی برای مدیریت واحد کم دارند؛ اگر نقص قانون باشد لایحه می‌دهیم و اگر نیاز به مصوبه دولت باشد همکاری می‌کنیم؛ چراکه مدیریت شهر تهران باید واحد شود، البته برخی موارد مانند پلیس راهنمایی و رانندگی دست ما نیست و ما در تهران راحت نیستیم و ممکن است کسی مثل احمدی نژاد بگوید مشکل خود را حل می‌کنم، کما اینکه چنین مواردی را داشتیم، اما باید قدم برداشت و من اصرار دارم مطلقا هیچ کس از خط ویژه استفاده نکند؛ در طول این 4 سال دو بار استفاده کردیم؛ یک بار در 200 متری انتهای جمهوری و آن هم شبی که پدرم در بیمارستان بود و چند بار از راننده تا رسیدن به بیمارستان انتقاد کردم. یک بار هم دیشب بود که قصد رفتن به مجلس را داشتیم و همین که مشغول صحبت بودیم راننده حدود 20 متر در خط ویژه حرکت کرد. اصرار دارم خودم در جریان ترافیک باشم چرا که با مردم زندگی می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت وقوع زلزله در تهران با توجه به بافت‌های بسیار فرسوده تهران چه تمهیداتی اندیشیده‌ شده؟ اظهار داشت: در این خصوص هم ما و هم مردم باید کارهای فراوانی انجام دهیم. در این بین رسانه ملی باید آموزش‌هایی مرتب داشته باشد و روزی نباشد که آموزش درباره زلزله به ویژه در تهران تعطیل شود، چون نمی‌دانیم چه زمانی اتفاق می افتد، از مردم می‌خواهم دعا کنند که زلزله نیاید. این هم چیزی نیست که کسی فردا بخواهد ما را به تمسخر بگیرد؛ چراکه زمانی یادم هست، گفتم دعا کنید و شخصی قیافه متفکرانه گرفت و مسخره کرد، همه باید دعا کنیم، اما با دعا کار ما تمام نمی‌شودغ چراکه آموزش‌های رسانه ملی صرفاً نباید درباره محل خواب یا تهیه کیف کمک‌های اولیه باشد بلکه باید ضرورت مقاوم سازی را آموزش دهد و در این‌باره فرهنگ سازی کند.

*باید به کسی که توان ساخت بافت فرسوده را ندارد تسهیلات و تخفیف بدهیم

رئیس جمهور ادامه داد: ساماندهی چندین هزار هکتار بافت فرسوده در تهران برای دولت غیرممکن است، اما خود مردم با تخفیف‌های شهرداری و کمک‌های دولت می‌توانند تک تک بافت‌های فرسوده محل زندگی خودشان را مقاوم سازی کنند و خوشبختانه کمبود مهندس در این مزینه نداریم و اگر کارها تقسیم شود، هزینه‌ها سرشکن خواهد شد و اکثر خانواده‌های تهرانی یعنی حدود 60 درصد آنان می‌توانند این کار را با کمک دولت و شهرداری انجام دهند.
احمدی نژاد همچنین گفت: بافت فرسوده را خود مردم باید بسازند، شهرداری تخفیف می‌دهد و ما وام اختصاص می‌دهیم، البته برای بافت فرسوده راه دیگری هم هست که آن بر عهده مدیریت شهری است؛ نمونه‌اش را ما در سال 83 شروع کردیم، بین مناطق 14 و 15 وامی را از یک بانک خارجی برای بافت فرسوده گرفتیم؛ شهرداری با این وام املاک فرسوده را خریداری کرد، اما این امر را نمی‌توان در مقیاس 6000 هکتار انجام داد؛ شهرداری می‌تواند نمونه‌سازی و مردم را دعوت کند تا فعالیت کنند؛ خود مردم هستند که باید وارد عمل شوند و اگر به آن شخصی که توان ساخت ندارد تسهیلات و تخفیف بدهیم و مقداری کمکش کنیم، بالاخره بافت فرسوده خود را نوسازی می‌کند، زیرا برایش ارزش افزوده دارد؛ می‌تواند در این مسیر برای خود شریک بگیرد؛ همین نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
وی افزود: در حال حاضر بافت‌های ریز فرسوده زیاد است، همان بافت فرسوده 50 متری را اگر بخواهیم بسازیم، خیلی مشکل پیش می‌آید؛ کوچه باید باز شود و امکان آتش‌نشانی و امدادرسانی فراهم شود و اگر بخواهیم طرح خوب شهری داشته باشیم، باید این بافت‌ها با هم تجمیع شود؛ یعنی سه، چهار یا پنج بافت یکی شود. شورای شهر مصوبه بسیار خوبی داشت و شهرداری هم اعلام و با ارائه تخفیف بابت تجمیع از آن حمایت کرده است؛ این باید فرهنگ شود که اگر شما 50 متر خود را با 50 متر همسایه کنار هم بگذارید، زندگی‌تان بهتر می‌شود.

*باید برای زلزله ما باید پیش‌بینی‌های لازم را هم انجام دهیم

رئیس جمهور در خصوص احتمال ووقع زلزله گفت: درباره احتمال زلزله و خطر آن برای بافت‌های فرسوده، صدا و سیما باید طیف وسیعی از آموزش‌ها را جدی بگیرد و در دستور کار خود قرار دهد؛ از امداد و نجات تا مقاوم‌سازی باید در این اموزش‌ها باشد و دولت هم البته موظف است تسهیلات و امکانات و یارانه بدهد که مقداری از آن را داده است. نمی‌خواهم بگویم این میزان تسهیلات کافی است، اما از همان هم استفاده نشده؛ برای اینکه هنوز فرهنگ آن ایجاد نشده است و آن فرد در بافت فرسوده احساس خطر در برابر زلزله نمی‌کند، اما بالاخره کار طبیعت غیرقابل پیش‌بینی است و گسل تهران هم کار خود را می‌کند.
احمدی نژاد گفت: این گسل که سه، چهار هفته قبل تکان خورد، بیدار شده است و شوخی هم با ما ندارد؛ ما نمی‌توانیم از او خواهش کنیم تکان نخورد؛ می‌توانیم دعا کنیم، اما باید پیش‌بینی‌های لازم را هم انجام دهیم، ان‌شاءالله که هیچ وقت زلزله نیاید، اما ما باید آماده باشیم و نیاید بهتر است تا اینکه لرزش خفیفی رخ دهد و آماده نباشیم.

* اصلاح بافت‌های فرسوده با منابع دولت و شهرداری امکان ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی بر نهادهای رسمی مانند وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و همچنین معاونت فنی شهرسازی شهرداری برای آمادگی در برابر زلزله نظارت دارید؟ گفت: اینها زیر نظر رئیس جمهور نیست، اما بنده سه جلسه در جلسات بررسی طرح جامع شهر تهران که به عنوان خط راهنما تصویب شد، شرکت کردم، در این جلسه شهردار محترم، آقای چمران و کارشناسان حضور داشتند و من در این حد وارد شدم تا دیدگاه‌ها و تجربیاتی را که از زندگی در تهران، بررسی رفتار تهران و شناخت نیازهای این شهر به دست آورده بودم، مطرح کنم و خوشبختانه از این نظرها استقبال شد و تغییرات جدی در طرح جامع به وجود آمد تا راه را برای اقدامات بزرگ باز کند، اما اقدامات در این مقیاس یعنی بازسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده جز با حضور مردم میسر نیست.
رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: خود مردم باید این احساس را داشته باشند که نیاز است وارد عمل شوند و از وقت و منابع خود هزینه کنند و دولت، شهرداری و شورای شهر می‌توانند کمک کنند؛ نمونه‌سازی‌هایی را می‌توانند انجام دهند، اما اگر این در ذهن باشد که بافت‌های فرسوده با منابع دولت یا منابع شهرداری بازسازی می‌شود، خیر چنین نخواهد بود، البته گروه‌هایی هم هستند که حاضر به سرمایه‌گذاری هستند و آنها هم قطعا باید از این تشویق و حمایت‌ها برخوردار شوند؛ اما قطعا نمی‌شود اینبار را فقط روی دوش شهرداری یا دولت قرار داد.

*دولت ساخت مترو را با جدیت و قاطعیت اجرا می‌کند

احمدی نژاد با بیان اینکه شرکت در انتخابات حق مردم است گفت: مردم در انتخابات آزاد هستند و همه کسانی که در انتخابات شرکت کرده و حتی کسانی که شرکت نکرده‌اند آزاد و محترم هستند، ما نمی‌پرسیم که چه کسی به کدام کاندیدا رأی داد و یا رأی نداد؟ ما دوست و خادم همه هستیم و علاقه من به مردم تهران به همان دلایلی که در اول جلسه گفتم علاقه ویژه‌ای است، مخلص همه هستیم، دولت، خادم مردم است و باید کار کند و از امشب بحث‌های تهران را به جد پیگیر می‌شویم، دولت اجرای مترو را خود در دست می‌گیرد و با قاطعیت اجرا می‌کند. وی با اشاره به طرح فاضلاب در تهران گفت: ما فشار آوردیم و بودجه سنگینی را برای فاضلاب تهران در دولت نهم تصویب کردیم، این بودجه 30 برابر شده است و به لحاظ ساختاری نیمی از آن تمام شده و 50 درصد بعدی شروع شده است که باید انجام دهیم وطرح فاضلاب تهران کار خیلی بزرگی است.

*معاون محیط زیست مامور بررسی آلودگی هوا شده است
*باید مردم همکاری کنند تا نرخ مسکن به سال 85 برگردد

رئیس جمهور با اشاره به مشکل الودگی محیط زیست گفت: برای آلودگی هوای تهران نیز معاون محیط زیست خود را مأمور کردم تمام راهکارهای ممکن را پیدا کند و سه ماه به آنان فرصت دادم که همه کارشناسان را دعوت و سطح جهان را نیز مطالعه کنند و با حفظ تردد موجود، برای این وضع راهکاری اندیشیده شود تا آلودگی را کاهش بدهیم.
احمدی نژاد با اشاره به کارهای انجام شده برای کاهش آلودگی تهران گفت: در زمینه توسعه گازسوز کردن خودروها واقعاً کار خوبی در دولت نهم صورت گرفته است، امروز هم بر این کار تاکید داریم و در تمام تهران ایستگاه‌های گازسوز کردن خودروها را توسعه می‌دهیم.
وی در خصوص مشکل مسکن در تهران اظهار داشت: برای حل مشکل مسکن ما طرح مسکن مهر را داریم که برای نخستین بار در 50 سال اخیر، منحنی قیمت مسکن بعد از یک پله تند، کاهش یافت و همیشه قیمت مسکن یک مدت با شیب کند و دوباره تند بود و برای اولین بار سال اخیر این منحنی بر عکس شد و در 2 الی 3 سال اخیر هر سال 30 درصد قیمت مسکن بالا رفت و باید مردم همکاری کنند تا نرخ به سال 85 برگردد.

*با زندگی در خانه‌های 40 و 50 متری مخالف هستم

رئیس جمهور ادامه داد: مسکن مهر در تهران فعال است و طرح بزرگی برای کلانشهرها است و باید الگوی مسکن و زندگی در تهران را عوض کنیم، البته برای کسانی که الآن ساکن تهران هستند نمی‌توانیم چنین کاری کینم، اما برای رشد جمعیت می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و من با زندگی در خانه‌های 40 و 50 متری مخالفم، فکری که برای شهرسازی است ایرانی نیست. فکر زندگی با این واحدهای مسکونی کوچک، فرهنگ و اندیشه ایرانی نیست، در حالی که ما یک کشور گسترده هستیم؛ چرا مردم نباید در خانه‌ای زندگی کنند که حیاط و باغچه‌ای داشته باشد و این امکان در تهران نیز برای ساکنانی که الآن هستند امکان پذیر نیست، اما باید به مرور به وجود آید، برای رشد جمعیت واقعاً این کار شدنی است، امکاناتی داریم در همین اطراف تهران و این امکانات در همه شهرهای بزرگ وجود دارد.
احمدی نژاد افزود: در کشورهایی که وسعتشان یک پنجم ایران است، مردم این طور فشرده در واحدهای 50- 60 متری زندگی نمی‌کنند و با این وضع اعصاب همه مردم خرد می‌شود و زمانی که بعد از 2 الی 3 ساعت معتل شدن در ترافیک به خانه می‌روند و در واحدهای 50- 60 متری زندگی می‌کنند برای آنها خسته کننده است و هرچقدر هم که امکانات را فراهم کنیم باز هم با این شرایط خسته کننده است و با جمعی از دوستان و آقای چمران و گروه‌های مردم صحبت کردیم که برای این کار چاره اندیشی شود و در سفرهای استانی گفتم که حداقل به عنوان یک کار فوری 4 تا 5 مجتمع تفریحی در تهران بسازید.
وی با بیان اینکه استان تهران و به ویژه شهر تهران به تفریحگاه‌های بزرگ نیاز دارد، گفت: اگر یک خانواده تهرانی بخواهد سالی دو بار از تهران بیرون برود هزینه زیادی دارد به طوری که بیشتر مردم تهران قادر به پرداخت آن نیستند، لذا باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و راه‌های دسترسی را آسان کنیم.

*تهران باید حداقل چهار قبرستان بزرگ داشته باشد

رئیس جمهور با اشاره به دسیگر کارهای انجام شده در تهران گفت: ساخت بزرگراه تهران - شمال را که تقریباً متوقف شده بود جلو انداخته‌ایم و در شمال و مناطق زیارتی نیز طرح‌های بزرگراهی و طرح‌های گردشگری و اقامتی در دست اجرا داریم و مردم از صبح تا شب زحمت می‌کشند و این فشارهای تبلیغاتی و سیاسی را نیز بدون اینکه در آن نقشی داشته باشند، باید تحمل کنند و همچنین باید بار مرکزیت کشور و ترافیک را تحمل کنند، لذا پس باید حداقل فضاهایی داشته باشیم که خانواده‌ها بتوانند در روزهای تعطیل نفسی بکشند و استراحت کنند.
احمدی نژاد ادامه داد: امروز اگر کسی در شمیران ساکن باشد و بخواهد برای دفن عزیزش به بهشت زهرا برود زمان زیادی تلف می‌شود، به هر حال این فرهنگ در ایران وجود دارد و بر سر مزار آنها می‌روند، لذا تهران باید حداقل چهار قبرستان بزرگ داشته باشد و دسترسی‌ها کوتاه شود که این امر باعث کاهش رفت و آمدها و کاهش ترافیک و فشارهای عصبی می‌شود.
وی افزود: در داخل شهر چندین امامزاده وجود دارد که باید اینها را فعال کنیم تا مردم بتوانند عزیزان از دست رفته خود را در همانجا دفن کنند. برخی گفتند این مسئله خلاف بهداشت است در صورتی که در همه شهرهای دنیا قبرستان‌ها در محلات است و این مسئله آثار فرهنگی مثبت دارد و روح را لطیف می‌کند.
رئیس جمهور در خصوص درآمد مدیریت شهری اظهار داشت: اگر درآمدهای مدیریت شهری فقط از ساخت و ساز ساختمان باشد باید توجه داشت که هر ساختمانی که ساخته می‌شود هزینه مدیریت شهری را بالاتر می‌برد و هر یک متر بنا که ساخته شود حداقل به یک متر فضای سبز و خیابان نیاز دارد که این هزینه‌ها را شهرداری نمی‌تواند از محل عوارض پرداخت کند و برخی مسئولیتها و بارها روی دوش شهرداری است که نباید اینگونه باشد و ما آماده‌ایم در این زمینه کمک کنیم.

*قبل از دولت نهم سالی 95 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شد
*از سال 84 بطور متوسط سالانه 135 هزار واحد مسکونی ساخته شده است

احمدی نژاد در خصوص تسریع در ساخت شبکه حمل و نقل بین تهران و شهرهای اطراف آن گفت: این کار موجب آرامش شهروندان است و با ساخت این شبکه حمل و نقل، ممکن است خیلی از افراد تهران را ترک کنند.
وی در خصوص طرح الگوی مسکن تهران اظهار داشت: این طرح در حال نهایی شدن است و در این طرح از بهترین مشاوران استفاده شده و اجرای این طرح، تحولی در الگوی مسکن تهران ایجاد خواهد کرد، تا قبل از سال 84 حداکثر تعداد واحد مسکونی که در یک سال ساخته می‌شد 95 هزار واحد بود، اما در این چهار سال به طور متوسط سالانه 135 هزار واحد مسکونی ساخته شده است، فشار تقاضا زیاد است و تهران گنجایش لازم را ندارد.

*در دولت دهم مجریان وقت بیشتری برای استان تهران می‌گذارند
*مصمم هستیم که زندگی در تهران راحت‌تر شود

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید به کل استان تهران توجه کنیم گفت: ما تلاش می‌کنیم که توجه ویژه‌ای به استان تهران داشته باشیم. تفکیک استان البرز از استان تهران که اکنون کارهای مطالعاتی آن به پایان رسیده و در حال بررسی جزئیات است باعث می‌شود که مدیریت‌های تفکیک شده، عملکرد بهتری داشته باشند و امیدواریم پس از نهایی شدن این طرح و ارسال و تصویب آن در مجلس، شاهد ایجاد فرصت‌های جدید در استان‌های تهران و البرز باشیم و سرمایه‌گذاری‌ها سریع‌تر و بیشتر انجام شود.
احمدی نژاد ادامه داد: در دولت دهم مجریان وقت بیشتری برای استان تهران می‌گذارند و با مشورت با مدیران شهری به ویژه شورای شهر تهران می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم و مصمم هستیم که زندگی در تهران راحت‌تر شود.

*سهیلاتی به انبوه ساز می‌دهیم طرح نگین غرب تمام شود

وی در خصوص سرونشت افرادی که در طرح طرح نگین غرب سرمایه‌گذاری کرده اند گفت: از مردم تهران خواهش می‌کنم اگر قصد خرید از یکی از کسانی را دارند که آگهی فروش مسکن داده است به شهرداری مناطق مراجعه کنند و در شهرداری کارت‌هایی به نام پیش سند تهیه شده است و مطمئناً مشورت با شهرداری‌ها که آگاهی کافی از وضع ارائه مجوز فروش واحدهای مسکونی دارند به نفع خریداران است درباره طرح نگین غرب با اینکه به دولت مربوط نمی‌شد تصمیم گرفتیم تسهیلاتی در اختیار انبوه ساز قرار دهیم تا طرح را به اتمام برساند و در اختیار مردم قرار دهد.

*برای بهبود در وضع تیم استقلالا و پیروزی، تصمیم گرفتیم که سهام آنها فروخته شود

رئیس جمهور در خصوص واگذاری دو تیم استقلال و پیروزی به بخش خصوصی گفت: همه تیم‌های ورزشی کشور برای ما عزیر هستند البته 2 تیم تهرانی مورد علاقه تمام مردم ایران هستند. ورزش در استان‌ها به سرعت پیشرفت می‌کند با وجود این، همه کشور دوست دارند که این دو تیم تهرانی در رده بالا باشند و این 2 تیم بیشترین طرفداران را دارند و در واقع جایگاه آنها ملی است.
احمدی نژاد ادامه داد: برای بهبود در وضع این دو تیم محبوب، تصمیم گرفتیم که سهام آنها فروخته و منابعی به نفع این دو تیم ایجاد شود که این دو تیم برای مردم باشد و دولت هم کمک خواهد کرد. طرحی را در دولت در دست بررسی داریم که تمام شرکت های دولتی که به نوعی هزینه های تیم های دیگر را پرداخت می کنند بخشی از بودجه خود را به این دو تیم اختصاص دهند و دولت نیز کمکی در جهت بهبود وضع این تیم‌ها انجام دهد.
وی در خصوص برنامه دولت برای بحث اشتغال و تأمین هزینه‌های زندگی گفت: بحث اشتغال، مهم و پایه و ثبات زندگی است، اگر به یاد داشته باشید برای تهران از 30 سال قبل در شعاع 120 کیلومتری توسعه صنعت ممنوع شد و بیشترین ظرفیت ایجاد اشتغال در صنعت است.

*آنهایی که بالأخره از من خوششان نمی آید چرا به یک طرح خوب آسیب زدند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی صنعت ممنوع می‌شود، دو اتفاق رخ می‌دهد گفت: یکی مشاغلی که ثبات ندارند یا خیلی کمکی به اقتصاد نمی‌کنند، رایج می‌شود و دیگری بر بیکاری می افزاید. دولت تصمیم گرفت به بخشی از صنعت در این شعاع 120 کیلومتری مجوز بدهد چون فلسفه این 120 کیلومتر آلودگی بود و اعلام کردیم صنایع نوین اجازه داشته باشند به شهرک های صنعتی تهران بیایند. هم اکنون 12 شهرک صنعتی داریم که فعال است و 11 شهرک نیز به تصویب دولت رسیده است که به سرعت کارهای آن انجام می‌شود و این یعنی زمینه سرمایه گذاری و اشتغال و این یکی از تصمیماتی است که دولت گرفته است.
احمدی نژاد در ادامه اظهار داشت: در بنگاه‌های کوچک نیز سهمی که به تهران دادیم، سهم بالایی بود و کاری که در تهران اتفاق افتاد واقعاً کار خوبی بود اما مشکلاتی برای این طرح پیش آمد که تحلیل شد بخشی از آن واقعاً سیاسی بود که نمی‌خواهم وارد آن شوم اما این گله را دارم از آنهایی که بالأخره از من خوششان نمی آید چرا به یک طرح خوب آسیب زدید؟ اما این طرح موفق بود و ما آن را ادامه خواهیم داد و در تهران نیز موفق عمل کرده است و ما در یک سیکل 2 تا سه ساله دیگر آن را اجرایی کنیم قطعاً نرخ بیکاری ما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و زیر 5 درصد خواهد آمد که یک نُرم طبیعی است و این در بازار کار پذیرفته شده است. در همین استان تهران این طرح شدنی است و در خراسان رضوی اجرا شد، 5 درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کرد و این کار شدنی است و مسأله درست نکنید و آمدند این را به مسأله اصلی کشور تبدیل کردند.
وی افزود: همه مشکلاتی که به دلیل تصمیم‌گیری بد در دهها سال ایجاد شده بود گردن طرح‌های کوچک انداختند در حالی که طرح‌های کوچک در دنیا شناخته شده است و موفق است و می‌تواند صریحاً اشتغال ایجاد کند و بحث سهام عدالت را در استان تهران داریم که بیش از 4 میلیون و 260 هزار نفر تاکنون در آن واجد شرایط هستند و بخش عمده‌ای از آن در تعاونی ثبت نام کرده‌اند و سهامدار شده‌اند و شناسایی همچنان ادامه دارد، کارگرهای روزمزد ساختمانی به همراه آنهایی که کارمند شرکتی هستند، و بعضی نهادها به تعهدات خود عمل نکردند که سهام آنها را نیز تکمیل می‌کنیم و سهام شهر تهران نیز همانند بقیه تصویب می‌شود.

*از اجراسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ ترسی نداریم

رئیس جمهور هدفمندسازی یارانه‌ها را بزرگترین طرح اقتصادی کشور دانست گفت: ‌20 سال است که دولت‌ها می‌خواستند این طرح را اجرا کنند، اما از آنجایی که هیچ وقت در دل این طرح نرفتند و آن را کلی دیدند از اجرای آن ترسیدند، ‌در این دولت به این نتیجه رسیدیم که برای بازسازی اقتصاد کشور راهی جز این کار نداریم و ‌هم اکنون اگر تولید نفت و گاز را روی هم بگذاریم روزانه 6 میلیون و 600 هزار بشکه تولید داریم و از این میزان 2 میلیون و 600 هزار بشکه صادر و بقیه مصرف می‌شود و با رشد سالانه 7 تا 10 درصدی و با این وضع مصرف تا چند سال دیگر نفتی نخواهیم داشت.

*با حذف یارانه شوک سنگینی وارد می شود
* قصد نداریم یارانه ها را حذف کنیم

احمدی نژاد در ادامه با اشاره به نحوه مصرف در کشور اظهار داشت: اینگونه مصرف را بر خلاف پیشرفت کشور هست و دیگران با یک چهارم نفت ما به اندازه ما فعالیت اقتصادی دارند و‌ اکنون تیم اقتصادی دولت بر این لایحه اشراف کامل دارد و گرچه کاری بزرگ است ترسی نداریم.
وی با بیان اینکه بنا نداریم یارانه‌ها را حذف کنیم گفت: ‌با حذف یارانه شوک سنگینی وارد می شود و هدف ما درست توزیع کردن یارانه هاست. آن چه برای ما در اقتصاد اهمیت دارد بالا بردن قدرت خرید مردم است؛ و در این لایحه می‌توانیم کاری کنیم که قدرت خرید کاهش پیدا نکند. ‌ رئیس جمهور ادامه داد: پیش بینی ما این است که در صورت اجرای این لایحه، مصرف انرژی و نان 20 درصد کاهش یابد و این 20 درصد ثروت ملی است و روش کنونی توزیع یارانه‌ها در افزایش تولید و بهبود زندگی مردم بی تاثیر است، باید کاری کرد که توزیع یارانه‌ها باعث بهبود زندگی مردم شود و با این روش، کشاورز در دستیبابی به کود مورد نیاز خود با مشکل مواجه است؛ چراکه یارانه کود را به شبکه توزیع می‌دهیم نه به کشاورز، ‌دامداران هم در روش کنونی توزیع یارانه ها وجه قابل قبولی برای شیر تولیدی خود نمی‌گیرند و مردم را هم در صف‌های طولانی معطل می کنیم.

*تورم ناشی از اشکالات پایه‌ای اقتصادی است

احمدی نژاد در پاسخ به این وسال که آیا با اجرای این طرح بهای برق افزایش نمی‌یابد گفت: ‌قرار نیست با اجرای این طرح به مردم فشار وارد شود و باید کاری کنیم که برق ارزان تر تولید شود و اکنون کسانی هستند که می‌توانند با مدیریت بهتر، برق ارزان تر تولید کنند.
وی در پاسخ به این سوال که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تورم چگونه خواهد شد اظهار داشت: ‌تورم با اصلاح قیمت ها متفاوت است،‌ تورم ناشی از اشکالات پایه‌ای اقتصادی است.

*با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها شرایط زندگی 6 دهک نخست بهتر می‌شود
*یکی از کارهای اساسی برای خشک کردن ریشه تورم هدفمند سازی یارانه‌ها است

رئیس جمهور با بیان اینکه حتما تغییر قیمت خواهیم داشت گفت: اما بر اساس محاسبات، قطعا شرایط زندگی 6 دهک نخست بهتر و این باعث می شود نرخ تورم کاهش یابد. با اجرای این طرح، حجم پول در کشور بالا می‌رود و اگر چه تورم خواهیم داشت، اما یکی از کارهای اساسی برای خشک کردن ریشه تورم هدفمند سازی یارانه‌ها است و 6 بند دیگر از جمله اصلاح نظام مالیاتی، ‌گمرک و نظام توزیع را در کنار آن عملیاتی خواهیم کرد.
احمدی نژاد در ادامه گفت: در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ما همه بخش ها را در نظر داریم‌ و برای مثال در صنعت، 10 بخش شده است و باید برای هر کدام برنامه ریزی انجام دهیم، من می‌خواهم یک جور دیگر با شما صحبت کنم،‌ دقت کنید این مصوبه که همیشه بوده است و ما داوطلب بودیم آن را اجرا کنیم.

*دو سال و نیم روی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در جلسات کارشناسی و بدون اطلاع رسانی کار کردیم

وی افزود: ما می‌خواستیم پارسال این طرح را اجرا کنیم، ما دو سال و نیم روی این طرح در جلسات کارشناسی و بدون اطلاع رسانی کار کردیم. اگر خاطرتان باشد من پارسال در پیام نوروزی گفتم،‌ ما طرح تحول را امسال اجرا می‌کنیم. دوستانی از مجلس آمدند و گفتند ‌امسال انتخابات است و این به ضرر شما است، برداشت آنها این بود که اگر این طرح امسال اجرا شود به ضرر ماست. ما گفتیم‌ اشکال ندارد و می ارزد که یک دولتی این کار بزرگ را انجام دهد و خودش زمین بخورد.

* از روز اول گفتم می‌خواهیم در جلسات بررسی طرح در مجلس شرکت کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه ما واقعا این باور را داشتیم و آماده بودیم این دولت فدا شود گفت: ما معتقید بودیم برای اجرای این طرح دولت نهم فدا شود و بگوییم یک دوره تمام، اما چون این کار به نفع کشور است انجام شود. این قدر به این موضوع حساس هستیم که من مصمم بودم در جلسه رسیدگی به این طرح در مجلس شورای اسلامی شرکت کنم و از روز اول گفتم ما می‌خواهیم شرکت کنیم؛ چراکه برای اینکه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که همین طرح را می‌شود به خوبی در کشور اجرا کرد و هیچ بخشی هم آسیب نبیند، من این را اعلام می‌کنم که فقط در مدت پنج سال،‌ آنچه را دولت طراحی کرده و کارشناسی شده است اجرا کنیم،‌ اقتصاد ما در سطح جهانی حداقل 10 پله صعود می‌کند.
احمدی نژاد با اشاره به شرایز امروز گفت: در حال حاضر در پله 23، 24 هستیم و با اجرای این طرح به زیر 13 می‌رسیم و هیچ تردید در آن وجود ندارد و ما همه کشورهایی را که این طرح را اجرا کرده اند مطالعه کرده‌ایم، ‌من اسم نمی‌برم،‌ همین اطراف ما پنج، شش سال پیش این طرح را اجرا کردند و الان وضعشان دگرگون شده است. ما منابع داریم و آن را بی جهت می‌سوزانیم و همین در خدمت رفاه مردم و پیشرفت کشور می آید. جزئیات بیشتر این طرح را در آینده، بیشتر تشریح خواهم کرد.

*برخی در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به ناامید کردن مردم رو آورده‌اند
*برخی می‌خواهند با رقابت سیاسی به بحث اقتصادی نگاه کنند

وی افزود: درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، حال که دولتی حاضر شده زیر این بار سنگین برود، برخی به مسخره کردن و ناامید ساختن مردم رو آورده‌اند، اگر این برنامه را همه قبول دارند و می‌گویند باید اجرا شود و هر چه عقب بیفتد به ضرر کشور است، حال که دولتی حاضر شده این بار سنگین را به دوش بکشد، کمک کنند، چرا بی‌جهت مردم را نگران می‌کنند؟ دست آنهایی که کارشناسانه درباره این بحث اظهارنظر کنند، می‌بوسیم، اما نمی‌دانم با آنها که می‌خواهند با رقابت سیاسی به بحث اقتصادی نگاه کنند، باید چه کار کرد، کسانی که خود 20 سال فریاد می‌زدند باید این برنامه اجرا شود، در سه برنامه آن را تصویب و درباره‌اش سخنرانی کردند، در سه سال اول دولت مرا مورد انتقاد قرار دادند که "تو اقتصاد نمی‌دانی، باید این را اجرا کنی " حال که قصد اجرا داریم اجرا کنیم، داد و بیداد می‌کنند که خطرناک است.

*با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ مشکلی در زندگی مردم پیش نمی‌آید

رئیس جمهور تاکید کرد: اجازه دهید این طرح انجام شود، عیب ندارد اگر این طرح موجب شود این دولت از نظر مردم بیفتد ما این را به جان خریده‌ایم، بگذارید طرح اجرا شود، این به نفع مردم است، این را به صورت قطعی می‌گویم که هیچ مشکلی در زندگی مردم پیش نخواهد آمد، هر اتفاقی بخواهد بیفتد از قبل مردم را در جریان می‌گذاریم، تدارک می‌بینیم، منابع لازم را تامین می‌کنیم و بعد می‌گوییم اجرا شود، یعنی اجازه نمی‌دهیم اتفاقی بیفتد که مردم از آن عقب باشند.

*انتقال پایتخت سیاسی کشور از تهران در حد مطالعه است

احمدی نژاد در خصوص انتقال پایتخت سیاسی کشور از تهران گفت: این در حد مطالعه است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور با توجه به مشغله فراوان خود، فرصت کافی برای کنار خانواده خود بودن و توجه به آنها دارد؟ آیا جامعه امروز مجال کافی می‌دهد خانواده‌ها امروز آسایش بیشتری داشته باشند؟ گفت: حتما این فرصت فرهم می‌شود، الگوهایی که ارایه داده‌ایم، اشتباه بوده است، حتما در این دوره با مردم درباره خانواده زیاد صحبت می‌کنم و تصمیم‌های فراوانی خواهیم گرفت.
رئیس جمهور در مورد علاقه خود به غذای خانگی گفت: من هیچ چیز را با غذای خانم و مادرم عوض نمی‌کنم.
احمدی نژاد گفت: یک بار هم باید درباره شهرستان‌های استان تهران صحبت کنیم چون جمعیت میان شهر و شهرستان تقریبا مساوی است.
احمدی نژاد در پاسخ به در خواست مجریان این برنامه مبنی بر اینکه از وزیران خود بخواهید تا حتما در این برنامه حضور یابند گفت: از همین جا می‌گویم و در اولین جلسه هیئت دولت هم خواهم گفت، همه وزیران باید بیایند، شما، ما و مردم همه یکی هستیم،خدای متعال فرصت داده است خدمت کنیم.
انتهای پیام/