سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیورهای دنیا، خردهای ناتوان را تباه می سازد [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط محسن قومی در 88/12/21:: 2:54 صبح

اکبر جباری گفت: معتقدم علوم انسانی مدرن دیگر توانایی بررسی و تحلیل رویدادهای جهانی را ندارد و ادبیات سیاسی جهان به سمت هم سخن شدن با رییس جمهور اسلامی ایران می رود و سخن غالب در آینده سخن احمدی نژاد است. جهان به سرعت در حال احمدی نژادی شدن است. بنده "سخن" را معادل کلمه "دیسکورس"‌ می گیرم.

به گزارش ایرنا، دکتر اکبر جباری در دوازدهمین جلسه از سلسله نشست های جامعه اسلامی دانشجویان تحت عنوان "در جستجوی عمار" با موضوع جستارهای نظری پیرامون علوم اسلامی گفت: من عمیقا معتقدم جهان با سرعت زیادی در حال تغییر سخن است.

این استاد دانشگاه افزود: حوادث تاریخی در حال دگرگونی است. من معتقدم در حوادث قبل و پس از انتخابات یک چیز کاملا نمایان بود و آن عدم پاسخگویی تحلیل های جامعه شناختی، روانشناسی و حتی فلسفی ازاتفاقات بود. یعنی علوم انسانی موجود در تحلیل این وقایع کم آورد.

نویسنده کتاب "پرسش از وجود" گفت: وقتی فیلسوفی مثل ژیژک در تحلیل شرایط ایران در حد سخنگوی وزارت امور خارجه یک کشور غربی تنزل پیدا می کند، این به معنای پایان نگاه موجود اندیش فلسفی غرب به جهان است.

نویسنده کتاب "اقبال در آیینه اشعارش" افزود: طبیعی است وقتی تحلیل پایان بیابد و کم بیاورد، رگ گردن نمایان می شود. درگیری های ماه های اخیر نشان دهنده همین امر است. البته این فضا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم به وجود آمد. یعنی وقتی غرب از تحلیل انقلاب اسلامی ناتوان شد، به درگیری ومقابله کوربا پدیده انقلاب متوسل شد.

جباری گفت: غرب حق داشت از انقلاب عصبانی باشد چرا که، نه آن را فهم کرد و نه در پارادایم او چنین اتفاقی افتاده بود. اما همین عدم فهم برای آنها شروع یک پایان درد ناک بود. دنیای سکولار لیبرال غرب فهمید در جغرافیای دیگری اتفاقی افتاده است که او از تحلیل آن عاجز است.

نویسنده کتاب "درباره شعر" تصریح کرد: به همین دلیل بروز کردن عصبانیت بعد از انتخابات هر چند دردناک بود ولی برای من امری عادی به نظر آمد. تمام تحلیل گران غرب زده درایران با تمام امکانات رسانه ای و سیاسی وارد صحنه انتخابات می شوند تا در مقابل احمدی نژاد به ایستند اما شکست می خورند و عاجز از تحلیل به سراب افسانه تقلب رو می آورند.

این استاد فلسفه افزود: سخن غالب در آینده سخن احمدی نژاد است. هر چند ماهیت دوره بعد برمن معلوم نیست. اما به خوبی می توان مشاهده کرد که ادبیات سیاسی جهان به سمت هم سخن شدن با رییس جمهور اسلامی ایران می رود.

نویسنده کتاب "پدیدارشناسی فرهنگ" توضیح داد: بنده سخن را معادل کلمه "دیسکورس"‌ می گیرم. بنده عمیقا معتقدم جهان در حال گذار به دوران دیگری است.

دکتر جباری عدم قدرت تحلیل درعلوم انسانی مدرن را به معنای پایان یافتن سیطره این علوم دانست.
این استاد فلسفه در پایان گفت: حال این شرایط خوب است یا بد، باید به نظاره نشست. به نظر من ظهور حق در فراسوی نیک و بد، معنا می شود.

لازم به ذکر است این نشست به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های تهران برگزارشد.


کلمات کلیدی :