سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود را از اندیشه ای که مایه فزونی حکمت تگردد و عبرتی که مایه حفظت شود، تهی مدار . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط محسن قومی در 88/12/16:: 10:50 عصر

به نظر می‌رسد سخنان قاطع وزیر علوم درباره برخی اساتید "فعال علیه جمهوری اسلامی " و "اساتیدی که خود را با خواست روشن مردم در 22 بهمن 88 تطبیق نمی‌دهند " تکلیف حضور افرادی چون موسوی و بهشتی و کدیور را در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های کشور مشخص کرده است.

به گزارش فارس، اساتید از جمله اقشار بسیار تأثیرگذار در محیط دانشگاه و به تبع آن در جامعه هستند که جهت‌گیری‌ها و مواضع و رفتار آنها به وضوح بر دیگر اقشار جامعه و بخصوص دانشجویان که خود مرجع دیگری برای مردم هستند، اثرگذار است.

پس از وقوع انقلاب فرهنگی در آغازین سال‌های پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و پالایش برخی از اساتید سکولار و غرب‌زده در دانشگاه‌های کشور و بازگشایی دانشگاه‌ها، بحث‌های راجع به اینگونه اساتید تا حدی فروکش کرد اما پس از تشکیل دولت دوم‌خرداد و برخی اتفاقات رخ داده در دانشگاه‌های کشور، مجددا این بحث مطرح شد که حضور برخی اساتید و مسئولان غرب‌زده در دانشگاه‌های کشور تأثیر منفی بر اهداف نظام مبنی بر "اسلامی شدن دانشگاه‌ها " دارد.

از این رو در سال‌های پس از دوم‌خرداد از سوی برخی گروه‌ها و بخصوص در سال‌های اخیر تشکل‌های دانشجویی اسلامگرا و همچنین برخی کارشناسان تأکید می‌کردند که حضور تعداد معدودی از اساتید غرب‌زده در برخی از دانشگاه‌های کشور تأثیرات زیانباری بر افکار دانشجویان دارد.

این موضوع بخصوص در حوزه دروس علوم انسانی بیش از سایر حوزه‌ها مطرح بود، چه آنکه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که یکی از مشکلات کشور در این حوزه، حضور اساتید غرب‌زده است.

همچنین در جریان حوادث پس از انتخابات نیز نقش تعداد معدودی از اساتید دانشگاه‌ها در دمیدن به التهابات موجب شد که بار دیگر نگاه‌های کارشناسان و گروه‌های دانشجویی اسلامگرا به این سمت جلب شده و اظهارنظرهایی در این خصوص صورت گیرد.

علاوه‌براین نقش بارز افرادی چون موسوی به عنوان آغازگر فتنه‌های پس از انتخابات و همچنین علیرضا بهشتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و همچنین محسن کدیور عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در دمیدن به آتش فتنه نیز موجب شد که برخی تشکل‌های دانشجویی در نامه‌هایی به مسئولان ذی‌ربط خواستار جلوگیری از تدریس چنین افرادی در دانشگاه‌های کشور شوند.

حتی با شایع شدن برخی اخبار مبنی بر حضور موسوی در دانشگاه تربیت مدرس، تجمع‌هایی نیز در این دانشگاه علیه این موضوع صورت گرفت اما تاکنون موسوی پس از انتخابات در دانشگاه تربیت مدرس حضور نیافته است.

هر چند تدریس موسوی با مدرک فوق‌لیسانس معماری در رشته‌ علوم انسانی و راهنمایی پایان‌نامه‌های دکترای دانشجویان این دانشگاه به خودی خود شائبه‌های غیرقانونی بودن این کار را مطرح کرده و حتی حسینی قائم مقام سابق وزیر علوم نیز این اقدام را غیرقانونی خوانده بود اما فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس طی مصاحبه‌ای با برخی رسانه‌ها به توجیح این موضوع پرداخته و حتی اعلام کرده بود که موسوی فوق لیسانس انسانی دارد.

اما کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری طی روزها و هفته‌های اخیر بارها بر لزوم عدم حضور اساتید "فعال علیه نظام جمهوری اسلامی " تأکید کرده و گفته است که "اساتید و دانشجویان می‌توانند با طیب خاطر به نقد دولت بپردازند و در این باره هیچ مشکلی وجود ندارد اما تعداد انگشت شماری از اساتید که در مقابل نظام و مسیری هستند که مردم خواسته‌هایشان را در 9 دی و 22 بهمن نشان داده‌اند، بدانند که دانشگاه جای اساتیدی که بخواهند علیه نظام جمهوری اسلامی و خواسته‌های مردم در حماسه 9 دی و 22 بهمن فعالیت کنند، نیست. "

وزیر علوم همچنین تأکید کرده است: " 7 یا 8 نفر از این تعداد نمی‌توانند خودشان را با خواسته‌های اعلام شده مردم در 22 بهمن 88 تطبیق دهند، خوب است که این افراد بروند در جای دیگری غیر از دانشگاه فعالیت کنند زیرا دانشگاه مرکز تعلیم و تربیت است و مطابق با آموزه‌های دینی، بعد تربیتی آن کمتر از بعد تعلیم نیست. "

به نظر می‌رسد اشاره کامران دانشجو به افرادی همچون میرحسین موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و محسن کدیور عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و حتی می‌توان این گفته‌های وزیر علوم را شامل حال علیرضا بهشتی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس که اخیراً نیز به دلیل برخی اقدامات در راستای ملتهب‌کردن فضای جامعه دستگیر شده بود نیز دانست.


کلمات کلیدی :